شرایط اقلیمی و نگرانی از آینده زمین، برخی عادت‌های قدیمی را زنده کرده است، ازجمله سفرهای شبانه طولانی مدت با قطارها که دهه‌ها پیش رایج‌ترین و خاطره‌سازترین روش مسافرت در دنیا و به‌خصوص اروپا بود.

قطار لوکس شب رو

همشهری آنلاین: حالا در اتریش، این مدل نوستالژیک سفر کردن، دوباره به لطف یک حمل‌ونقل ریلی دولتی اتریش زنده شده و مسافران دوباره می‌توانند با قطارهای شب‌رو، از وین تا جاهای دوری مثل آلمان و هلند و سوئیس و ایتالیا بروند.
نسل جدید قطارهای شب‌رو، در پی افزایش تقاضاها از سوی شهروندان دلسوزی که می‌خواستند سفرهایشان کمتر کره زمین را آلوده کند راه‌اندازی شده و در مرحله اول، جایگزین سفرهای هوایی تجاری می‌شود که یکی از عوامل اصلی آلودگی جو زمین هستند. علاوه بر آن، جایگزین کردن سفر با ماشین‌های بنزینی و دیزلی با این قطارها هم می‌تواند به کاهش آلاینده‌های سنتی محیط‌زیست کمک کند. شرکت اوئی‌بی‌بی که حدود ۲۰ مسیر ریلی در سراسر اروپا دارد، یکی از پیشتازان احیای این مدل سفر بوده و هیچ‌کس از پیشقدم شدن این شرکت برای زنده کردن سفرهای شبانه اروپایی تعجب نکرده است. این شرکت همین حالا بزرگترین ناوگان قطارهای شب‌روی اروپا را دارد و امیدوار است که تا سال ۲۰۳۰، تعداد مسافران شبانه خود را به ۳ میلیون نفر برساند. آنها امید زیادی دارند که با نسل جدید قطارها، که امکانات بی‌نظیری دارد، افراد بیشتری را متقاعد کنند که به جای سفر با هواپیما و ماشین، این مدل سفر را انتخاب کنند.
شرکت بهره‌بردار این قطارها، آنها را بسیار لوکس و راحت خوانده و گفته است که مسافران، به لطف طراحی جدید، حریم شخصی بیشتر و امکانات متنوع، تجربه جدیدی از سفر ریلی خواهند داشت. هر دو نفر در این قطارها یک توالت و دوش اختصاصی خواهد داشت و حتی کابین‌هایی هم برای افرادی که به تنهایی سفر می‌کنند و فضای خصوصی بیشتری می‌خواهند درنظر گرفته شده است.
سفر با قطارهای شب‌رو، سنتی قدیمی در اروپا به‌شمار می‌رود و چنان فراگیر بوده که راهش به دل سینما و ادبیات کلاسیک اروپا هم باز شده، اما به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن واگن‌های قدیمی را با این نسل جدید از قطارهای شب‌رو مقایسه کرد. شرکت اتریشی در قراردادی به ارزش ۷۲۰ میلیون یورو، ۳۳ قطار به شرکت معروف آلمانی زیمنس سفارش داده و قرار است نخستین قطار، در اواخر همین پاییز رسما وارد خط‌های اروپایی شود. نخستین مسیر، بین وین و هامبورگ در آلمان خواهد بود. قرار است تا سال ۲۰۲۸، این قطارها در دیگر مسیرها به‌سوی آلمان، ایتالیا، هلند و سوئیس هم روانه شوند. سفر به فرانسه هم تا زمانی که مجوزهای لازم بهره‌برداری از این واگن‌ها در این کشور کسب شود به عقب افتاده است.
نکته مهم این قطارها این است که تا جای ممکن دوست‌دار محیط‌زیست و کاملا برقی هستند. برق مورد نیاز آنها هم از انرژی خورشیدی و باد تامین می‌شود. مقامات این شرکت امیدوارند تجربه سفر راحت و ارزان و دوست‌دار محیط‌زیست به شهرهای بزرگ اروپایی، مشتری‌های بیشتری را از فرودگاه‌ها راهی ایستگاه‌های قطار کند.
 

کد خبر 794145

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha